سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معروف ترین مساجد صورتی جهان

معروف ترین مساجد صورتی جهان

معروف ترین مساجد صورتی جهان

جالب است بدانید مسجد های صورتی زیادی توسط نمازگزاران در جهان ساخته شده است ما در اینجا به معرفی سه مسجد صورتی معروف به نام های مسجد دیماکوم در فیلیپین، مسجد پوترا در مالزی و مسجد نصیر الملک در ایران میپردازیم.

       مسجد دیماکوم (mosque Dimaukom)

مسجد دیماکوم یا مسجد صورتی یک مسجد درمرکز شهرمگویندانا فیلیپین است. بودجه ساخت این مسجد توسط شهردار تأمین شده است و زمینی که مسجد در آن ساخته شده از اموال خانواده شهردار بوده است.

رنگ صورتی برای مسجد به این دلیل انتخاب شد که رنگ مورد علاقه شهردار و همسرش بوده است و هم چنین برای مردم این شهر رنگ صورتی نمادی از صلح و عشق است.این مسجد توسط کارگران مسیحی به نماد وحدت و برادری بین ادیان ساخته شده است.

زیباترین مساجد جهان

فضای داخلی مسجد و همچنین سقف نیز به رنگ گل میخک (رنگ صورتی) میباشد.این مسجد با جذابیت و زیبایی خود به یکی از پربازدیدترین جاذبه های استان ماگویندانائو تبدیل شده است.

      مسجد پوترا putra mosque))

مسجد پوترا مسجدی در کشور مالزی است.این مسجد به افتخار تونکو عبدالرحمن پوترا الحاج ، اولین نخست وزیر مالزی نامگذاری شد. ساخت مسجد از سال 1997 آغاز شد و دو سال بعد به پایان رسید.

مسجد صورتی پوترا

       فضای خارجی مسجد

این مسجد رو به دریاچه دیدنی پوتراجایا ساخته شده است. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود این است که بخشی از مسجد روی زمین جامد و بیش از نیمی از آن بر روی آب ساخته شده است.

این مسجد از الگوی معماری اسلامی ایرانی دوره صفویه با عناصر برگرفته از فرهنگهای دیگر مسلمانان الگو گرفته شده است. با در نظر گرفتن طرح های معماری مالزیایی ، ایرانی و عربی و اسلامی ، ورودی اصلی مسجد به شکل دروازه های ساختمان های عمومی در ایران اسلامی شکل گرفته است.این مسجد ترکیبی از طرح های مدرن و سنتی است که با ساخت محلی و مواد بومی ایجاد شده است. این طرح از طرح مسجد شیخ عمر در بغداد الهام گرفته شده است.

در مورد جزئیات خاص این سازه ، گنبد اصلی مسجد پوترا دارای 160 فوت ارتفاع (50 متر) با مناره ای به ارتفاع 381 فوت (116 متر) است که مناره مسجد پوترا را به رتبه سوم از بلند ترین مناره های جهان تبدیل می کند.مناره مسجد پوترا به 5 بخش تقسیم شده است. هر یک از این بخشها یکی از 5 ستون اسلام را نشان می دهد که عبارتند از:شهادت،نماز،روزه ،زکات ،حج (ارکان اهل سنت)

       فضای داخلی مسجد

فضای داخلی مسجد پوترا گسترده است و می تواند 15000 نمازگزار را در خود جای دهد. در داخل این فضا یک نمازخانه مسجد ، سالن اجتماعات ، اتاق سخنرانی ، سالن غذاخوری ، اتاق تشییع جنازه و کتابخانه وجود دارد. نمازخانه اصلی بزرگترین اتاق مسجد است. این اتاق یک فضای باز است که نمازگزاران برای دعا جمع می شوند ، یا در یکی از پنج وقت نمازدر این اتاق نماز می خوانند. این نمازخانه خاص زیر یک گنبد بزرگ صورتی است که توسط 12 ستون پشتیبانی می شود.

مسجد پوترا با گنبد صورتی مایل به گل رز ساخته شده و از سه منطقه اصلی - نمازخانه ، صحن یا حیاط ، و امکانات مختلف یادگیری و اتاق های کار تشکیل شده است.

مساجد معروف جهان

        سالن غذا خوری

در این مسجد سالن غذا خوری مخصوص پذیرایی از گردشگران و نمازگزاران وجود دارد.این سالن میتواند برای برگزاری برخی از مراسم ها نیز مناسب باشد.ظرفیت این سالن تا 230 نفر است.

      مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است. این مسجد در نزدیکی شاه ‌چراغ ساخته شده‌است. در حال حاضر این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران محسوب میشود.

طراحی داخلی بی نظیر این مسجد و هم چنین استفاده از شیشه های رنگی در معماری داخلی این مسجد این اثر را فوق العاده کرده است. عبورنور آفتاب از شیشه های رنگی و برخورد به طرح و نقش دیواره ها و ستون ها و یا آنکه بر روی فرش مسجد، باعث شده تا دنیایی از رنگ در مسجد به وجود بیاید .

مسجد نصیرالملک یکی از آخرین آثار معماری دوران قاجاریه است.نکته جالب این است که بیرون از مسجد خبری از رنگ و نور نیست و برای دیدن رنگ صورتی و طرح و نقش دیواره ها باید به داخل شبستان های مسجد رفت.

در این مسجد 2 شبستان وجود دارد:شبستان شرقی و شبستان غربی

شبستان شرقی به سمت قبله ساخته شده است و برای جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب ساخته شده است..این شبستان 7 ستون با طراحی های ساده دارد.

شبستان غربی یکی از زیباترین شبستان های ایرانی است.تزیینات دیواره های این شبستان نقاشی هایی از گل سرخ و تزییناتی با کاشی و آجر بوده است که حدود 70 سال پیش با کاشی های فیروزه ای آن روی آن را پوشاندند.این شبستان 12 ستون با طراحی زیبا به نیت 12 امام معصوم دارد .

در زیرعکس هایی از نمای بیرونی مسجد در ساعات مختلف شبانه روز را مشاهده میکنید:

مسجد نصیرالملک

مسجد صورتی شیراز

شرکت سجاده نقش کاشان تولید کننده انواع فرش سجاده ای ،فرش مسجد ، سجاده فرش، فرش نمازخانه و فرش تشریفات با ارائه ی مشاوره رایگان در خدمت شما مشتریان عزیز میباشد